Det er specielt at opleve, at mit sidste post om kvindelige ledere, udlelukkende anerkendes af kvinder. Kun en mand anerkender postet med et like – en tidligere kollega 🙂
Jeg refererer til en undersøgelse foretaget af Harvard University. Et medie med både relevans og saglighed, som plejer at kunne få både mænd og kvinder til at agere med sympati, forståelse – eller det modsatte.
Det har jeg gået en tur med hunden og tænkt over. Der kan være mange grunde…
What ever grunden til den adfærd er, overbeviser det mig om, hvorfor alder er relevant. Alder gælder os alle sammen! Både mænd og kvinder. Alle racer, religiøse overbevisninger, sexuelle orienteringer, nationale herkomster. Ingen går forbi.
Vi bliver alle ældre og lever med bedre helbred end tidligere generationer. Heldigvis. Vi har udsigt til længere liv – og i en del af det, vil vi, der kan og har lyst, gerne udfordre os selv, brødføde vores familier og bidrage til det samfund, de fleste af os er glade for at leve i. Hvis vi får lov…
Aldersdiversitet som et gode er relevant. Aldersdiskrimination er åbenbart og helt tydeligvis relevant. Nye tal fra Ålborg Universitet stadfæster, at alder nu er den største hindring for at få et job. Jobansøgere bliver systematisk frasorteret efter alder. Og det selvom jeg som medstifter af Perspektiv på Alder bidrog til forbuddet om oplysning af alder i den digitale rekruttering. Trods forbud frasorteres ansøgere over – ja allerede ned til 45 år.
https://www.ssh.aau.dk/alder-betyder-mest-nar-arbejdsgivere-ansaetter-n78714
Der er ledere derude – startup-ledere, ejerledere og mellemledere i store og dygtige virksomheder og organisationer, som handler efter den overbevisning, at mennesker over 50 ikke rigtigt duer. De passer ind i kulturen, bliver ikke længe, er ikke klar til at gå den ekstra mil, ikke er teknologisk kyndige, er for dyre og taler for meget om balance livet. Blot for at nævne nogle af de herskende fordomme.
Det forekommer mig temmelig umoderne at tro, at hvis alle går i takt, arbejdede over uden betaling, siger ukritisk ja til chefen og drikker sig fulde til firmaet fredagsbar, så giver det bedre resultater og bundlinie. Der er ingen tvivl om at både brands, beslutninger og bundlinie vil have godt af ægte nysgerrighed og forskelligheder. Kun få – hvis overhovedet nogen – er geniale nok til at kunne bestemme uden at lytte til andre. Overbevisende OECD forskning konkluderer at aldersdiverse organisationer har højere produktivitet og lavere medarbejderomsætning end benchmarks. Aldersiversitet er et konkurrenceparameter.